الثلاثاء، 9 سبتمبر 2008

انا العربى

فى البدايه فضلت انى اكتب تلك الكلمات وهى اول كلمات لى بمدونتى واسمها انا العربى

انا العربى
انا اسف رجوعى ده بعد غياب
صوت المطر صحانى ومقدرتش حتى انام
وبخبر وقلم على الورق انا كتبت كلام
كتبت انا العربى
انا العربى دى مش اى كلام
انا العربى دى كلمه اتجسدت بالاّم
اصحوا وفوقوا واسمعوا
صوت المطر ... صوت الرصاص
صوت الشهاده فى كل مكان
فى العرا انا نايم جمبى نار تدفينى
صوت المطر على الارض يصحينى
وصوت الرصاص من فوقى مغطينى
يا عربى .... يا عربى
اصحى فوق لملم جروحى داوينى او حتى تواسينى
دانا فلسطينى
حكام العرب يسيبونى
وقعت فى حكم صهيونى
انا مناضل بالحجر والموت ده شايفه بعيونى
وحكامى وحكامى فى ايد عدوى يرمونى
وانا عراقى ....
لانا كردى ولا شيعى ..
ولا سنى ولا مسيحى
انا عراقى وبينى وبين ربى يكون دينى
اما اانا فانا المصرى من اصل فرعونى
جار عليه الزمان وفرعونى ناسينى
عايش فى حكمه وغناه وفى الجوع يرمينى
انا العربى
انا مصرى انا فلسطينى
انا عراقى انا بحرينى
انا سعودى انا ليبى
ارض الخليج ارض المحيط ارض النيل وده طينى
انا العربى
صوت المطر مصحينى

هناك 5 تعليقات:

Miss. Sosa يقول...

مبارك عليك المدونة وبداية قوية جدا

دمت مبدعا

غير معرف يقول...

هنعمل ايه يعنى :(
لا ثوره نافعه ولا مظاهرات نافعه
عاملين يعم زى بقعه الوساخه اللى لزقت فى الهدوم لا بتنظف لا برابسو ولا بأريل ولا بلجن الازرق حتى

غير معرف يقول...

مدونة رائعة وجميلة

يسلمو ايديك عالخاطرة الرائعة

إلى الأمآم دآئماً ،،،

غير معرف يقول...

انا عربي

دمي عربي

وقلبي ونبضه عربي

ولدت حر فكانت صرختي اعلى

من الظلم من البؤس

ومن كل متخاذل قد غاص في الجهلا

هنا ولد ابي وجدي

وهنا سأكمل الدرب

على خطواتهم ..وكل همساتهم

وذاكرتي تعلمني

وتبكيني بزمن كان الكون للعربي

زمن اجدادنا

دمائهم فينا ..وجأشهم وصلابتهم تغمرنا

فديت الارض وترابها

وسابقى سائر في دربي

وكرامتي كنجوم السماء تتلألأ

فابقى هنا

وبطاقتي كتبت بدمي

انا عربي

انا عربي


هنا استنشقت كلماتك سيدي ابو حنين

فاستفزتني صدقا

طابة لي حروفك

وطاب لي المرور هنا

طب بنقاء يا طيب

ابو حنين يقول...

السلام عليكم
الاخت مس سوسه شكرا على دخولك المدونه وعلى كتابتك اول تعليق على اول كلمات ليا فى المدونه

دكتور ونتد
شكر على مرورك الكريم
بس انا مش معاك فى ان مفيش حاجه نافعه
كل شئ بينفع وكل شئ ل يه وقتك بس مش هيتم الا بالصبر والعزيمه



مذهله

مشكوره حقيقى على المرور الكريم واتمنى تواجدك الدائم فى مدونه ارض العرب مدونه كل عربى



عابره سبيل

حقيقى مش قادر اعبرلك على اعجابى بكلماتك واللى هى تكمله لكلماتى وده دليل على ان الشعور والاحساس واحد مش بس ب ينى وبينك لا بينى وبينك وبين كل عربى على ارض العرب
مشكوره على مرورك

وفى النهايه مدونه ارض العرب لن تخرج الى النور الا بوجودكم ومساندتكم لها تقبلوا تحياتى

ابو حنين من ارض عربيه